Рiвненська Єпархiя Українська Православна Церква
Наша кнопка
Хочеш допомогти сайту? постав нашу кнопку Свято-Михайлiвський храм села Зоря
Нашi партнери

Архангел Михаїл

michael_icon
Архангел (Архістратиг) Михаїл (хто яко Бог), вождь небесного воїнства.
Святкування 8 листопада (ст. с.) 21 листопада (н.с.)
Згадується в канонічних книгах:
Дан. 10:13; 12:1.
Іуд. ст. 9.
Об’явл. 12:7-8.
Архангел Михаїл — один з вищих ангелів, що приймає близьку участь у долях Церкви.
Святе Письмо нас вчить, що, крім фізичного, існує великий духовний світ, населений розумними, добрими істотами, іменованими ангелами. Слово «ангел» грецькою мовою означає вісник. Святе Письмо їх іменує так тому, що Бог нерідко через них повідомляє людям Свою волю. У чому ж власне складається їхнє життя в духовному світі, який вони населяють, і в чому полягає їх діяльність — ми майже нічого не знаємо, так, по суті, і зрозуміти не в змозі. Вони перебувають в умовах, зовсім відмінних від наших матеріальних: там час, простір і всі життєві умови мають зовсім інший зміст. Приставка «архі» до деяких ангелів вказує на їх більш піднесене служіння порівняно з іншими ангелами.
Святе Письмо, оповідаючи про явлення ангелів різним людям, власним ім’ям називає тільки деяких з них, — мабуть тих, які несуть особливу місію в утвердженні Царства Божого на землі. Серед них — архангели Михаїл і Гавриїл, що згадуються в канонічних книгах Писання, а також архангели Рафаїл, Уриїл, Ієгудиїл і Варахиїл, що згадуються в старому заповіті. Архангел Гавриїл зазвичай являвся деяким праведникам як вісник великих і радісних подій, що стосуються народу Божого (Дан. 8, 16, 9, 21; Лук. 1, 19-26). У книзі Товита архангел Рафаїл говорить про себе: «Я — Рафаїл, один із семи святих Ангелів, які підносять молитви святих і сходять перед славу Святого» (Тов. 12, 15). Звідси виникло переконання, що на Небі існує сім архангелів, одним з яких є архангел Михаїл.
Ім’я Михаїл — з єврейської означає «Хто, яко Бог» або «Хто рівний Богові?»
Саме ці слова промовив архангел Михаїл, коли злі ангели повстали проти Бога.
Добрі ангели на чолі з архангелом Михаїлом стали на захист Бога і перемогли. «Ніхто не може бути рівний Богові!» — сказав архангел Михаїл. Відтоді Бог благословив його на боротьбу зі всяким злом і поставив вождем і чиноначальником над всіма чинами святих Ангелів. Тому й називають Михаїла Господнім воїном, архістратигом, тобто головним полководцем, воєводою небесних сил й зображують у войовничому вигляді.
Архістратиг Михаїл є Ангел, що володіє незвичайною духовною силою, перший з верховних Ангелів, Поборник слави Божої.
Архангел Михаїл в Писанні іменується «князем», «вождем воїнства Господнього» і зображується, як головний борець проти диявола і всякого беззаконня серед людей. Так, архангел Михаїл з’явився в Ісуса Навина в якості помічника, при завоюванні ізраїльтянами Обітованої землі. Він з’явився пророку Даниїлу в дні падіння Вавилонського царства і початку створення Месіанського царства. Даниїлу було пророкування про допомогу народові Божому з боку архангела Михаїла в період майбутніх переслідувань при Антихристі. У книзі Одкровення архангел Михаїл виступає як головний вождь у війні проти дракона-диявола і інших ангелів, що збунтувалися. «І відбулася війна на Небі: Михаїл та його Ангели звоювали дракона і слугів його і ті не встояли, і не знайшлося їм місця на небі. І скинений був змій великий, вуж стародавній, що зветься диявол і сатана». Апостол Юда коротко згадує про архангела Михаїла, як про ворога диявола. (Нав. 5, 13; Дан. 10; 12, 1; Юд. 9; Одкр. 12, 7-9; Лк. 10, 18).
У дусі Святого Письма деякі отці Церкви бачать архангела Михаїла учасником інших важливих подій в житті народу Божого, де, втім, він не називається по імені. Так, наприклад, його ототожнюють з таємничим вогненним стовпом, що йшов перед ізраїльтянами під час їх втечі з Єгипту і погубив в морі полчища фараона. Йому ж приписують поразку величезного ассірійського війська, яке облягало Єрусалим за пророка Ісаї. (Вих. 33, 9, 14, 26-28; 4 Цар. 19, 35).
Церква шанує архангела Михаїла, як захисника віри і борця проти єресей і всякого зла. На іконах його зображають з вогненним мечем в руці, чи списом, що скидає диявола. На початку IV століття Церква встановила свято «Собору» (тобто сукупності) святих ангелів на чолі з архангелом Михайлом 8 листопада (за новим стилем 21 листопада).
У книзі «Керівництво до написання ікон святих угодників» йдеться про те, що святий Архангел Михаїл «зображається попираючим (топчущим ногами) люцифера і, як переможець, що тримає в лівій руці на грудях зелену фінікову гілку, а в правій руці спис, на верху якого біла хоругва, із зображенням червоного хреста, в ознаменування перемоги Хреста над дияволом.»(Академік В. Д. Фартусов, Москва, Синод. Тип., 1910, стор.226).
Руський Златоуст, Архієпископ Херсонський Інокентій для науки писав: «Він перший повстав проти люцифера (сатани), коли цей повстав проти Вседержителя. Відомо, чим закінчилася ця війна, поваленням дениці (сатани) з неба. З тих пір Архангел Михаїл не перестає ратоборствувати за славу Творця і Господа усіляких, за справу порятунку роду людського, за Церкву і чад її.
21 листопада 1990 року наш храм було освячено в честь Архангела Михаїла та інших безплотних чинів Небесних. Освячення храму звершив Архієпископ Рівненський і Острозький Іриней із сонмом духовенства та тисячами народу що зібрався у цей день.

Православний календар