Рiвненська Єпархiя Українська Православна Церква
Наша кнопка
Хочеш допомогти сайту? постав нашу кнопку Свято-Михайлiвський храм села Зоря
Нашi партнери

«Причастя, або Євхаристія, є таїнством, у якому хліб і вино, під час Літургії, силою та дією Святого Духа перетворюються, або пресуществляються, на істинне тіло й істинну кров Господа Ісуса Христа на спомин страждань Його і смерті, і для причастя православних християн, на відпущення гріхів і на життя вічне» (Догматичне богослів’я).
Таїнство Святого Причастя установив Сам Господь наш Ісус Христос під час останньої Тайної вечері, напередодні Своїх страждань і смерті. Він Сам звершив це Таїнство: ‘’Взявши хліб і подякувавши, розламав і подав учням, промовивши: «Прийміть, споживайте: це є тіло Моє, що за вас ламається; це чиніть на спомин про Мене. Також, узявши чашу і подякувавши, подав їм, кажучи: пийте з неї всі; це є кров Моя Нового Завіту, що за вас і за багатьох проливається на відпущення гріхів. Це чиніть на спомин про Мене» (Див.: Мф. 26, 26–28; Мк. 14, 22–24; Лк. 22, 19–24; 1 Кор. 11, 23–25).
Євхаристія у перекладі з грецької (ευχαριστία) означає подяка. В цьому основоположному таїнстві Церква приносить подячну, похвальну, умилостивливу й молитовну жертву Богові за спасіння всіх людей – живих і померлих. Громадське богослужіння, на якому здійснюється Євхаристія, називається літургією (від грец. літос – громадський, ергон – служба). На відміну від інших богослужінь (ранньої, вечірні, часів), де Господь наш Ісус Христос присутній однією Своєю благодаттю, тут Він перебуває безпосередньо, істинно Пречистим Тілом Своїм і Святою Своєю Кров’ю, і не лише перебуває, а й живить ними віруючих. Причащаючись Страшних Христових Таїн, ми уподібнюємося до святих апостолів, зібраних на Тайну вечерю, де Господь встановив таїнство Святого Причастя. Але ще до цього апо¬столи Христові чули слова свого Вчителя про таїнства Тіла й Крові Його: «Істинно, істинно кажу вам: якщо не будете споживати Плоті Сина Людського і не пи¬тимете Його Крові, то не будете мати життя в собі. Хто їсть Мою Плоть і п’є Мою Кров, має життя вічне, і Я воскрешу його останнього дня. Бо Плоть Моя є істинною їжею, і Кров Моя є істинним пит¬тям. Хто їсть Мою Плоть і п’є Мою Кров, у Мені перебуває, і Я в ньому» (Ін. 6, 53–56).
Хто бажає причаститися
Той, хто бажає причаститися, повинен достойно приготуватися до цього Святого Таїнства, адже причасник, під виглядом хліба й вина, споживає саме Тіло і Кров Ісуса Христа. Приготування до Причастя триває кілька днів (щонайменше три) і належить, як до тілесного, так і до духовного життя людини. Підготовка до Таїнства Причастя повинна полягати не лише в говінні протягом певної кількості днів, не тільки в здійсненні певного молитовного правила, не лише в обов’язковій Сповіді, але й у постійній аскетичній роботі над своїм серцем з метою викорінення з нього гріхів і пристрастей, які заважають нам любити Бога й інших людей по-справжньому. Але ж у кожної людини, навіть у найбільш благочестивої, їх чимало. Хто, приміром, може сказати, що він ніколи не грішить ласолюбством, не сквернить свого серця хтивими помислами? Хіба серед нас є такі люди, які ніколи не відчували недугу сріблолюбства й жадібності, ніколи не гнівалися й не дратувалися, не впадали у смуток і зневіру, коли щось не складалося в житті? Хто може сказати, що він ніколи не заздрив більш успішному колезі, не переймався марнославством і гордощами, коли сам досягав успіху? Повсякдень ми впадаємо в малі й великі гріхи, оскверняючи свою душу й тіло. Як же ми насмілюємося в такому стані приймати в себе Пречисте Тіло і Кров Господні? Так, усі ми вражені пристрастями, але Церква, як та мати, яка любить своїх нетямущих дітей, готова терпляче, безмежну кількість разів омивати нас у Таїнстві Сповіді від накопиченого гріховного бруду, щоб ми могли неосудно прийняти в себе Христа. Адже через Причастя — небесний хліб життя — підтримується наше духовне життя. Якщо ми довгий час не підходимо до Чаші, то поступово впадаємо в духовну байдужість, нечутливість, і, зрештою, душа наша починає жити в пеклі ще до смерті нашого тіла.
Як підготуватися до святого Причастя?
Тілесне приготування складається передусім зі стриманості тіла від фізичних насолод (статеве життя) і обмеження в їжі (піст). У дні посту вилучається з раціону їжа тваринного походження – м’ясо, молочні продукти і в строгий піст риба. Їжа вживається тільки в помірній кількості. Розум у ці дні не повинен розсіюватися на життєві дрібниці. Слід також уникати різноманітних розваг.
Духовне приготування до Причастя складається з домашньої молитви, відвідування богослужінь та роздумів про власні гріхи. У дні приготування необхідно старанно молитися вранці й увечері, вичитуючи ранкові й вечірні молитви (вони є у молитовнику). Напередодні Причастя треба бути на вечірній службі і прочитати вдома особливе молитовне правило, яке духовно готує до Причастя. Правило містить у собі три канони: покаянний до Ісуса Сладчайшого, до Пресвятої Богородиці й Ангела Хранителя.
Після опівночі вже не можна вживати їжі, пити й курити, щоб прийняти Святі Дари Тіла і Крові Спасителя натщесерце. Зранку, після ранкових молитов, прочитується друга частина молитовного правила до св. Причастя, яка складається з канону і 10 молитов перед св. Причастям (у молитвословах ці чини називаються — «Последование ко святому Причащению»).
Причасник повинен вчасно прийти ввечері на богослужіння і покаятися у своїх гріхах у таїнстві Сповіді, яка відбувається під час та після всеношного бдєнія.
Слід зауважити, що вищенаведена підготовка до св. Причастя стосується тільки дорослих причасників. Діти до 7 років можуть причащатися без сповіді і без підготовки до неї . Але якщо дитина вже усвідомлює свої вчинки, тоді, за власним бажанням, вона може готуватися до Причастя полегшеним постом і читанням із батьками кількох молитов перед св. Причастям.
Скільки разів на рік причащатися?
«… Якщо не будете споживати Плоті Сина Людського і пити Його Крові, то не будете мати життя в собі» (Ін. 6, 53). Людині, яка знає Євангеліє, не треба пояснювати, яка велика Святиня Тіло і Кров Христа, чому без Причастя неможливо успадкувати життя вічне (про це говорив Сам Господь у бесіді з юдеями, Євангеліє від Іоана, розділ 6). Православна людина знає і те, що до таїнства треба ставати після ретельної підготовки, яка має на меті очищення душі. Тому багато віруючих причащаються рідко, бо не можуть знайти в собі сил і часу для досконалої підготовки. Але хоч би скільки людина готувалася, по-справжньому вона не буде цілком достойною Божественних Таїн. (Із вищесказаного не випливає, що готуватися зовсім не треба). Церква дає право вирішувати питання про частоту Причастя священикам. Саме із духовним отцем і слід узгоджувати, як часто причащатися, як довго і як строго готуватися перед цим. У всякому разі, якщо людина сповідує православ’я і хоче жити за Законом Божим, вона повинна щонайменше раз на рік причащатися Тіла і Крові Христових – інакше можна відпасти від Церкви. Церква, у свою чергу, наставляє про те, що причащатися треба частіше – хоча б п’ять разів на рік: по одному разу під час багатоденних постів, а також у день тезоіменитства (іменин).
Звісно, причащатися не можна «для галочки», заради виконання певних кількісних норм. Таїнство Євхаристії має стати для православного християнина потребою душі, без здійснення якої неможливо прожити.
Таїнство Причастя у нашому храмі відбувається у дні відправлення Божественної Літургії під час служби.

Православний календар